Emotionele geletterdheid: oefeningen in empathie

Gebrek aan empathie ligt aan de basis van veel conflicten. Toch zijn we toegerust met de mogelijkheid empathie te ontwikkelen. We hebben er als het ware de ‘bedrading’ voor, maar net als elke andere capaciteit moet die wel worden gevoed. Toch wordt empathie zelden ‘geoefend’, we moeten dat schijnbaar vanzelf kunnen, en dat lukt lang niet ieder kind.

Oefeningen in inleven in gevoelens van jezelf en anderen zijn misschien wel de meest waardevolle denkoefeningen die je met leerlingen kunt doen.

Inhoud:

  • We kijken naar wat emotionele geletterdheid inhoudt en hoe we kinderen kunnen leren om eigen emoties correct te identificeren en te benoemen
  • Meevoelen met iemand, hoe doe je dat?
  • Hoe laat je weten hoe je je voelt? Met je stem? Met welke woorden?
  • Wat is het effect van jouw emoties op anderen?
  • Spreek je gezichtentaal en lichaamstaal en versta je het ook?
  • Oefeningen om kinderen te laten ervaren dat empathie empathie uitlokt
  • Introductie boek ‘Hoe bedenk je het?! en aanwijzingen hoe er mee te werken

De leerkrachten ontvangen het boek ‘Hoe bedenk je het?!’ creatief denken in het basisonderwijs. Een basisboek dat helpt om creativiteit te bevorderen bij henzelf en bij hun leerlingen. Het biedt meer dan 100 werkvormen en lessuggesties, toepasbaar bij alle vakken. Oefeningen om te werken aan het empatisch vermogen komen daarin uitgebreid aan de orde.

Bekijk ook de trainingen:

Meer informatie?

Meer weten of een offerte aanvragen?

Neem contact op